Jakob747 said:
Can you provide me with a link to the Interview where he claimed that? If he really stated that then he is downright delusional.
AMSTERDAM - Met vijf topvijfklasseringen in Katar en Oman heeft de Nederlandse wielerformatie Skil-Shimano een positieve indruk achtergelaten bij de belangrijkste wielerorganisator ASO. De ploeg rekent op een wildcard voor de Ronde van Spanje en heeft nog stille hoop op deelname aan de Tour de France. "In principe is de deur van de Tour gesloten. Maar als er ’gekke’ dingen gebeuren, zijn wij de eerste optie. Dat komt omdat de Tour ons beleid toejuicht”, stelt teammanager Iwan Spekenbrink na diverse gesprekken in Doha.
Teammanager Iwan Spekenbrink. Met die ’gekke’ dingen doelt Spekenbrink op de ethische code die bij ASO heilig is. De afgelopen weken kwam de vraag naar voren hoe de andere Nederlandse ploeg Vacansoleil-DCM na de affaire rond Riccardo Riccò beoordeeld zou worden. "Vacansoleil heeft haar beleid succesvol aangepast op het systeem van de UCI”, oordeelt Spekenbrink. "Zij hebben vooral naar renners gekeken die punten opleveren. Op die manier plaatsten ze zich bij de WorldTour-ploegen. Hun doel is de grote rondes te rijden. Ik denk dat publiciteit daar belangrijk is.”
Meer wil Spekenbrink er niet over zeggen. Hij blijft uitgaan van zijn eigen beleid. "Wij gaan onze filosofie niet bijstellen aan een verandering in het UCI-systeem”, zegt hij duidelijk. "Wij willen talentvolle renners een kans geven om in onze ploeg te groeien. Wij investeren liever in een verantwoordde progressie dan in de punten van een renner. Een van de mooiste voorbeelden is misschien Roger Kluge. Wij volgden hem al langer als goede sprinter. Door een sleutelbeenbreuk was Kluge vorig jaar lang uit roulatie. Hij was voor andere ploegen niet meer interessant, omdat hij nauwelijks punten had.”
Misschien is Spekenbrink hiermee wel het braafste jongetje van de klas en mist hij enigszins de branie om in de harde wielerwereld te overleven. Na de Tourdeelname in 2009 is het immers stil rond Skil-Shimano geworden. Al mist de ploeg ook wel de twee à drie miljoen euro extra die nodig is om in de WorldTour mee te doen. "Je kunt ons beleid idealistisch noemen, maar ik ben ervan overtuigd dat we op termijn juist hiervan de vruchten plukken. Steeds meer betere renners kiezen bewust voor ons systeem.
Met Kittel en Bonnin hebben we de wereldtop van onder de 23 jaar aangetrokken. Dankzij onze gestage groei rijden we nu al meer grote wedstrijden en komen er vanzelf meer punten binnen.”
De goede optredens in Katar en Oman waren daarvan een bewijs. "In de gesprekken met de top van ASO is nog eens gezegd dat ze onze filosofie waarderen. Er is letterlijk gezegd dat we een goede kans hebben om de Ronde van Spanje te rijden. Wanneer de Vuelta ons desondanks geen wildcard geeft, zou dat een grote teleurstelling zijn. In onze ontwikkeling hebben we die ronde nodig. We missen dan niet alleen de exposure voor onze sponsors, maar ook voor de renners is het een gemiste kans. Ik blijf echter vertrouwen houden dat ons beleid beloond gaat worden.”